Podstawy naprawy wgnieceń przy użyciu kleju PDR

Pogadajmy więc o wyciąganiu PDR klejem na gorąco. Co to jest, jakie narzędzia do usuwania wgnieceń są niezbędne, jak wyciągnąć klej (od podstaw), i dlaczego należy się tego nauczyć.


Co to jest?

Wyciąganie klejem PDR to proces usuwania wgnieceń z zewnątrz pojazdu poprzez nałożenie specyficznego dla tej techniki kleju na gorąco na zakładkę z klejem z tworzywa sztucznego/nylonu nałożone na grzybek do uszkodzonego miejsca, a następnie "wyciągnięcie" tego grzybka z panelu pojazdu za pomocą młotka ślizgowego, mini podnośnika lub innych specyficznych dla tej branży "ściągaczy". W ten sposób, po prawidłowym wykonaniu, uszkodzony obszar zostanie wyciągnięty.Przy prawidłowym wykonaniu można usunąć wgniecenie jednym pociągnięciem.
Przy prawidłowym wykonaniu można usunąć wgniecenie jednym pociągnięciem.

Jakie narzędzia są potrzebne do bezlakierowej naprawy wgnieceń techniką Glue Pull?

  • Laski kleju - Rynek bezlakierniczego usuwania wgnieceń wytwarza tony różnych rodzajów gorącego kleju do PDR.  Wszystkie dostępne kleje różnią się od siebie temperaturą, wilgotnością, ekstremalnymi uszkodzeniami.
  • Grzybki do kleju - Dostępne są setki różnych typów grzybków do kleju.  Aktualna norma w branży jest skierowana na klejenie grzybków do płaskich obszarów. Wraz z poprawą jakości klejów, rozmiar główki zakładki został zmniejszony, aby uzyskać bardziej precyzyjne wyciąganie.
  • Młotek ślizgowy, mini podnośnik lub pręt T - Każde z tych narzędzi do usuwania wgnieceń ma zastosowanie w przemyśle.  Zazwyczaj, ściągacze młotków ślizgowych są efektywne w zależności od wpływu ślizgu. Mini-podnośnik lub drążek w kształcie litery "t" jest przeznaczony do bardziej konsekwentnych ciągnięć z wykorzystaniem siły ciągnienia.
  • PDR light - pomaga znaleźć najlepsze rozmieszczenie zakładek kleju pdr.
  • Młotek plus uderzenie - Często, jeśli pociągnięcie jest silne, trzeba będzie stuknąć w wysokie obszary, które są spowodowane przez pociągnięcie kleju.

Sposób klejenia naciągania podstaw. (Idealny zakres temperatur pomiędzy 70-80 stopni)

  • Obszar, który ma wgniecenie/stopień, przetrzeć alkoholem o 91% lub wyższym. Podczas czyszczenia obszaru, ściereczka, którą wycierasz, zacznie pochłaniać część powierzchni. Kiedy to się stanie, przestań.
  • Wybierz pasujący grzybek do kleju. Zazwyczaj należy użyć zakładki, która mieści się w zewnętrznej krawędzi uszkodzenia. Następnie należy pociągnąć od środka wgniecenia (przez większość czasu). Użyj grzybka, który jest płaski i mieści się w zewnętrznej krawędzi uszkodzenia.
  • Nałóż gorący klej na płaską powierzchnię grzybka.  Wystarczy, że umieścisz wypustkę na powierzchni, którą chcesz wyciągnąć, część kleju zgniecie boki, ale zostawi około 2 mm kleju pomiędzy grzybkiem a powierzchnią.
  • Umieść grzybek w środku uszkodzenia. Naciskaj, aż uznasz, że między wypustką a powierzchnią znajduje się około 2 mm kleju.
  • Poczekaj, aż klej się ustawi. Jak tylko trafi w swoją "strefę" lub wystarczająco ostygnie, możesz go ściągnąć. Rozpoznasz, kiedy jest gotowy, dotykając odsłoniętego kleju wokół zakładki. Jeśli się zwinie, jest za wcześnie, aby pociągnąć. Kiedy stanie się lepki, lub po związaniu, możesz pociągnąć.
  • Umieść młotek ślizgowy (lub inne narzędzie do ciągnięcia kleju, którego będziesz używał) na swoim miejscu. Gdy już tam będziesz, zrób to.
  • Zakładka powinna wydawać dźwięk "pop".
  • Usuń nadmiar kleju za pomocą 91% alkoholu.
  • Sprawdź wyniki. Jeśli nic się nie stało, należy dostosować czas. Pobaw się wyciąganiem trochę wcześniej lub później. W ciągu kilku pociągnięć powinieneś to rozgryźć.
  • Powtarzaj aż do momentu, gdy uszkodzenia zostaną usunięte w sposób zadowalający.

Pamiętaj, że temperatura otoczenia i wilgotność wpływają na czas.  Temperatura powierzchni wpływa na czas. Idealna temperatura powierzchni to również 75 stopni!

Dlaczego powinieneś nauczyć się wyciągać klejem PDR.

Branża samochodowa (i ubezpieczeniowa) pragnie jak najmniej inwazyjnych metod naprawiania wszelkich uszkodzeń karoserii powstałych w pojazdach.  Ponieważ bezlakierowe narzędzia do usuwania wgnieceń i bezlakierowe narzędzia do naprawy wgnieceń ewoluowały, coraz bardziej oczekuje się najmniej inwazyjnych metod. W związku z tym, biorąc to pod uwagę, metoda klejenia wciągającego PDR jest najmniej inwazyjną metodą PDR. Jeśli jesteś technikiem blacharzem, lakiernikiem, specjalistą w branży PDR, poświęcenie trochę czasu na naukę wyciągania klejem może bardzo pomóc. Jak odnosi się to do karoserii? Jeśli warsztat jest skłonny zapłacić ci za usunięcie wgniecenia, a nie kolesiowi od wgnieceń (który zazwyczaj nalicza opłatę premium), zyskasz więcej. Jeśli po prostu potrzebujesz, aby uszkodzone wgniecenie przybliżyło się do oryginału i nie chcesz zrujnować lakieru przy pomocy szpilek do spawania lub młotka i wózka, ciągnięcie kleju jest twoją odpowiedzią.

Komentarze